Klachtenopvang.
Het Informatie- en Klachtenbureau voor de gezondheidszorg (IKG) maakt deel uit van het RPCP en heeft een onafhankelijke positie.
Het IKG biedt een antwoord op vragen over de zorg en kan mensen ondersteunen wanneer men een klacht heeft.
Het IKG kan patiënten en hun familieleden informeren over hun rechten en adviseren over de manier waarop zij hun klacht kunnen indienen. Daarnaast kan het IKG patiënten ondersteunen, bijvoorbeeld bij het opstellen van een brief over een klacht.
Soms kan het IKG ook meegaan naar een gesprek tussen de patiënt en degene tegen wie de klacht gericht is.
Mensen die wel hun onvrede willen melden maar er zelf niets mee willen doen kunnen hun klacht anoniem melden. Alle vragen en klachten worden geregistreerd. Op basis van de registratie signaleren de patiëntenplatforms knelpunten in de zorg.
Zie ook Klachtenopvang.
Informatie- en klachtenbureau
IKG Zorgbelang
Kronehoefstraat 21-29
5612 HK Eindhoven
Tel.: 0900 – 2437070
E-mail: ikg@zorgbelang-brabant.nl
Het CAK
Afd. Klachten en Bezwaren
Antwoordnummer 1608
2509 VB ’s-Gravenhage
Email: info@hetcak.nl
Klachtenlijn Taxbus
Tel.: 0800 – 0234421